En dåres försvarstal / En vansinnig kvinnas bekännelse

Öppettid
7 dec 18:00–19:10
Pris
80 kr (rek. från 15 år)
Plats
A-salen

Anna Wallander som Siri von Essen

Monologen En dåres försvarstal / En vansinnig kvinnas bekännelse är en sen men skarp replik från den frisinnade skådespelaren Siri von Essen till sin före detta man August Strindberg. Strindberg skrev den skandalösa och djupt laddade romanen ”En dåres försvarstal” om deras passionerade och destruktiva äktenskap mellan 1877-1891.

I Strindbergs förord till sin roman om skilsmässan från Siri von Essen talar han om en bokhan inte publicerar, ”en vansinnig kvinnas bekännelser”. Detta blev vi intresserade av.Med Siris blick ser vi på denna skandal och låter henne bemöta anklagelserna som riktats mot henne. Vi undersöker vem hon var och vilka vi äri förhållande till henne. Bilden som framträdde förvånade oss mycket. Förutom att vara konstnär, mamma, firad skådespelare och en fallen kvinna i etablissemangets ögon var hon precis lika modern, passionerad och komplex som Strindberg, och ännu mer radikal visar det sig. Samtidigt var hon sanslöst utlevande. Till exempel klädde hon sig till man, var med i Dramatens herrklubb, gick på horhus samt var väldigt sexuellt undersökande. Hon och August hade ett jämlikhetskontrakt och hon var inte ensam. Det var en progressiv tid och hon befann sig i en kontext där andra kvinnor gjorde likadant. Vem var hon? Hon verkar så fri och modig. Varför vet vi inget om henne och andra kvinnor som levde så? Föreställningen tar avstamp i texter av bl.a Strindberg, Rimbaud, Jelinek, Lacan, Engels, Schopenhauer, Butler och Heidegger.

Samtal

Efter föreställningen får du chansen att möta skådespelerskan Anna Wallander. Hon kommer att berätta om arbetet med En dåres försvarstal, samt att samtala med Erika Böös som spelar sin första egenskrivna monolog Egentid på Skarpnäcks kulturhus i januari 2019. Erika har utbildat sig inom skådespeleri och regi och är medlem i improvisationsgruppen Systrar i jeans. Samtalet kan komma att handla om samhälleliga strukturer såsom skam, normer, tankar och handlingar ur ett scenkonstnärligt perspektiv. Samtalet kan också komma att handla om vad som driver oss i skapandet, vilka problem vi kan stöta på, och hur vi tar oss igenom dem.

MEDVERKANDE

På scen: Anna Wallander
Manus: Anna Wallander, Therese Bergmann och Johan Melin
Regi: Therese Bergmann
Scenografi och kostym: Sara Kander
Mask: Maria Reis
Ljus: Gustave Lund
Koreografi: Ossi Niskala
Musik och ljud: Malin-My Nilsson, Tobbe Svedberg & Niko Röhlcke
Affischfoto: Elisabeth Ohlson Wallin

 

 PRESSRÖSTER
”Dåren August får äntligen svar på tal””…en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander.””Anna Wallander spelar med stor kraft ut Siris frustration, förtvivlan och schizofrena liv.”

– Svenska Dagbladet

”Växlingarna mellan självkänsla och tillintetgjordhet fångar Wallander med en nästan manisk energi.””I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss.””Här sällar sig Siri till de tidigare kvinnoporträtt som återupprättas på Strindbergs egen scen under Anna Petterssons ledning. Ett efter ett bänds fingrarna upp i geniets stora näve. Snart är det bara den öppna handen kvar.”

– Dagens Nyheter

”Siri blir en syster till Elfriede Jelinek, Marlene Haus­hofer och Ingeborg Bachmann””…var gång orden vecklas ut i spel blir det genialiskt.””Helhjärtat engagemang från alla parter sammanfattar kvällen.”

– Aftonbladet

BILJETTER