Siluett

Bilder

Petra Staav Förstorad bild

Föregående 1 av 3 1 2 3 Nästa

Med Petra Staav, Klas Sandberg och Liv Melin
Vernissage:
19 december kl. 12.00 – 15.00
Visas: 19 december – 13 januari

Petra Staav

”Efter att ha sett Johan Egerkrans illustrationer av Nordiska väsen, förundrades jag över bildernas mystik och bestämde mig för att försöka skapa en folkloremystik i sina pappersklipp. Mitt intresse för pappersskärande började för ett och ett halvt år sedan när jag upptäckte den engelska konstnären Rob Ryans papperskonst.”

Petra Staav arbetar på dagarna som advokatsekreterare på en byrå i Sundsvall. På pappersklippen hon ställer ut i Skarpnäcks Kulturhus har hon folktro och folklore som övergripande tema. Verken är inspirerade av de nordiska väsen som kräver respekt för sig själva och naturen. Materialet är ofta vitt papper i 120 gram.

”På baksidan av papperet skissar jag ett mönster som jag sedan skär ut med skalpell. Det är ett mödosamt arbete att få linjer att hålla ihop i exempelvis ett ansikte eller en blomma, annars faller den lösa formen bort. En bild kan skäras positiv eller negativ, där den positiva formen är själva papperet och tomrummet är det negativa. Mina pappersklipp är positiva. ”

I tavlorna Bäckahästen och Trädnymf är pappersklippen monterade i tre respektive två lager i en djup ram med en färgad bakgrund. De olika lagren är monterade med foamboard som är ett lätt material att skära i och som har stadga i sig. De olika lagren ger ett fint skuggmönster från de olika detaljerna och detta förstärks om pappersklippet monteras med lite distans till bakgrundspapperet.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Klas Sandberg

”Jag ritar det jag ser. Människorna på mina bilder är människor jag möter på gator, torg, pendeltåg, tunnelbanevagnar, väntrum och caféer. Rätt snabba skisser som görs på plats. När andra plockar fram mobilen tar jag fram blocket och skissar av någon som fångat mig.”

 Klas Sandberg är medievetare och informatör (Uppsala universitet). Han har länge arbetat med marknadsundersökningar, genomkorsat länet på längden och tvären. När han kommit hem på kvällarna har det förutom ifyllda formulär också legat skisser i väskan.
 
”Väl hemma lägger jag på accenter med akvarell eller tusch.  Ibland lämnar jag bilderna som de är. Jag är förtjust i reportageskissens direkthet.”
 
Med tiden har det blivit ett veritabelt myller av människor i tusch och akvarell. Teckningar är något så unikt och ovanligt som tidsdokument över människomyllret i vår stad. Unga, gamla, korta, långa, rika, fattiga, i alla oändlighet. Förhoppningen är att de ska spegla livet på våra gator och torg.
 
Klas har tidigare arbetat som modellritare, informationsassistent och gjort en del inhopp i mindre tidningar.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Liv Melin

”Jag funderar mycket på maktstrukturer i vardagssituationer och relationer. Vem som äger rätten att formulera sin identitet och vem som har råd att uppträda kaxigt och arrogant. Jag vill att objekten ska få en subjektsroll, att betraktaren ska känna sig utmanövrerad och att den som vanligtvis inte känner sig styrkt av konst ska få känna lite extra kraft.”

Liv Melin är uppvuxen i Skarpnäck och går på konstskolan Idun Loven. Hon vill skildra och iscensätta sociala maktförhållanden mellan objekt och betraktare. I denna process har hon börjat med sig själv och den egna integriteten, därför är många av målningarna självporträtt.

Liv använder oljefärg. Ofta på duk men gärna kombinerat med andra material, till exempel olika pappersvarianter och trä.

Liv Melin är uppvuxen i Skarpnäck och går på konstskolan Idun Loven i Årstaberg sedan 2014.

Senast uppdaterad 17 augusti 2015